Játékosok:
Képességek fontosság szerint rendezve
alap pozíciók |
fõ képességek |
kiegészítõ képességek |
Kapus |
Védés |
|
Szélsõ Hátvéd |
védekezés |
szélsõjáték |
Középhátvéd |
védekezés |
|
Szélsõ |
szélsõjáték, játékszervezés, állóképesség |
védekezés, átadás |
Középpályás |
játékszervezés, állóképesség |
átadás, védekezés |
Csatár |
gólszerzés |
átadás |
pozíciók egyéni utasításokkal |
|
|
Szélsõ hátvéd közép felé |
védekezés |
|
Szélsõ hátvéd védekezõ |
védekezés |
|
Szélsõ hátvéd támadó |
védekezés, szélsõjáték |
játékszervezés, állóképesség |
Középhátvéd támadó |
védekezés, játékszervezés, állóképesség |
|
Középhátvéd szélre |
védekezés |
szélsõjáték |
Szélsõ védekezõ |
játékszervezés, állóképesség, szélsõjáték |
védekezés |
Szélsõ támadó |
szélsõjáték, játékszervezés, állóképesség |
átadás |
Szélsõ közép felé |
játékszervezés, állóképesség |
szélsõjáték, átadás, védekezés |
Középpályás támadó |
játékszervezés, állóképesség |
átadás |
Középpályás védekezõ |
játékszervezés, állóképesség |
védekezés |
Középpályás szélre |
szélsõjáték, játékszervezés, állóképesség |
átadás, védekezés |
Csatár védekezõ |
gólszerzés, játékszervezés, állóképesség |
átadás |
Képesség szintek
Ha egy játékosod valamilyen képességét edzed, az mindig kis lépésekben növekszik. Ha (az edzett képesség) elér egy bizonyos értéket, akkor az elnevezése meg fog változni. Ez azt jelenti, hogy egy játékos 'remek' játékszervezéssel ami 'nagyszerû' -re fog ugrani következõ héten, csak egy kicsit játszik rosszabbul, mint az aki épp most lépett 'nagyszerû' -re!
Képességek csökkennek 29 éves vagy idõsebb játékosoknál. Minél öregebbek lettek annál nagyobbak a lépések lefelé. Ezek a képesség-csökkenések Hétfõn történnek!
Isteni+
Egy játékos nem áll le az edzéssel mikor eléri az 'isteni' elnevezést.
Vannak magasabb szintek, melyeket csak a játékosok értékén lehet látni.
Népszerûség: fontos a csapatvezetõnek!
Vezetõképesség: fontos a csapatvezetõnek és azoknak, akikbõl edzõ lehet majd.
Õszinteség, Agresszivitás és Lapok
A legbecstelenebb és legagresszívebb játékos az, aki a leggyakrabban lapot kap. Ezen felül valószínûleg õ az a játékos, aki az ellenfél játékosának okoz sérülést. Alacsony tapasztalatú játékos ugyancsak gyakrabban kap lapot.
Felfüggesztett játékosok játszhatnak barátságos mérkõzésen, tehát kaphatnak edzést.
A lapokat törlik felfüggesztéskor és a szezonközti szünetben.
Válogatott játékosok
egy csomó tapasztalatot kapnak
Ha a tulajdonos klub a játékos anyaországában játszik akkor a klub visszakapja a játékos heti bérének 33-40%-át!
A sérülési esélyek nõnek a plusz meccs miatt, de
mikor a játékosok sérültek, a klub a bérek 100%-át kapja vissza a sérülés becsült ideje alatt.
A játékosnak továbbra is játszania kell a klubban, hogy edzést kapjon.
Egyéb hatás nincs mint ezek.
Edzés
Az ifi csapat
Fektesd be a maximumot az ifi csapatba! Az elején elég befektetni 2000 e Ft-t, amíg el nem éri a középszerû szintet, mivel állítólag eddig a szintig nincs sok különbség a 2000 e Ft és a 4000 e Ft befektetett összeg hatása között. Kb. 13-14 hét mire eléri jó szintet és kb. még egy szezon mire remek szintû lesz.
A legjobb módszer az edzések elkezdéséhez, ha a csapatod játékosai közül megnézed az ifi-játékosok tudásszintjét.
Ha vannak 17-19 éves játékosaid (ha nincs, akkor egy kicsit idõsebb játékosok is jók lesznek kezdetben), akik edzhetõk, bölcs választás velük kezdeni az edzést.
Edzhetõ ifinek javasolt a megfelelõ, jó vagy remek szintû.
A késõbbiekben: ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki az edzésbõl az edzés-programnak megfelelõ ifikre van szükséged, akár játékosvásárlás árán is.
Az edzés idõbe telik.
Erõnlétet minden héten kell edzeni a teljes edzés egy bizonyos százalékában. A hatékonysága magasabb intenzitás szinteken csökken. Az idõsebb játékosoknak több erõnlétedzésre van szükségük, hogy fent tudják tartani ugyanazt a szintet. Célszerû 12-20% intenzitással dolgozni.
Az edzés ideje függ az edzett képességtõl, az edzés intenzitásától, az edzõtõl, valamint a segédedzõk számától.
17-19 éves, 100% edzés intenzitással, jó edzõvel és 9 segédedzõvel:
(minden plusz év esetén, valamint minden egyes szinttel a jó edzõ alatt plusz 1 hetet kell hozzáadni a következõ lapon található táblázatban szereplõ értékekhez)
(Megjegyzés: ha 9 segédedzõd van, már csak 1 kapusedzõd lehet, hogy ne verekedjenek össze)
képesség |
hét |
edzett posztok / megjegyzések |
Védés |
5 |
9 kapusedzõvel |
Védekezés |
8 |
a középsõ-, és szélsõvédõkre egyforma mértékben hat |
Játékszervezés a középpályásoknak |
7 |
a középpályások 100% játékszervezés edzést kapnak |
Játékszervezés a szélsõknek |
14 |
a szélsõk 50% játékszervezés edzést kapnak |
Gólszerzés |
6-7 |
csak a csatárok kapnak edzést |
Szélsõ |
5 |
szélsõ védõkre (50%) és szélsõkre hat (100%) |
Passzolás |
5 |
a középpályásokra, szélsõkre és csatárokra hat |
Lövés edzés - Gólszerzés |
N/A |
minden a héten játszott mezõnyjátékosra hat |
Lövés edzés - Pontrúgás |
N/A |
minden játékosra hat |
Pontrúgás |
1-2 |
minden játékosra hat |
Állóképesség |
1 |
minden játékosra hat, csökkenti a játékosok formáit! |
Generál edzés - Forma |
1 |
mindenkire hat, aki a héten játszott |
Generál edzés - Kapus |
N/A |
kis mértékben növeli a kapus képességet |
Hozd ki a legtöbbet a csapatodból...
Fontos azt a formációt kiválasztani, amelyik a leginkább megfelelõ az edzés-tervednek.
Ne játssz "túlzott" formációkban mint pl. 2-7-1 azért, hogy több edzésposztod legyen! Ilyen esetekben egy játékosod se fog kapni edzést!
Mi történik, ha egy játékos az adott héten mindkét meccsen, de más poszton játszott?
Mindig a héten játszott utolsó pozíció számít, ez alapján kaphat edzést!
Csapatvezetõ
A csapatvezetõ, aki javítja a csapatszellemet.
A legmagasabb vezetõi tulajdonsággal rendelkezõ játékos lesz a csapatvezetõ. (Semmi köze a csapatkapitányhoz, akit a mérkõzésekre jelölünk ki!) Ha nagyon népszerû, akkor a csapatszellem növekedni fog, ha kellemetlen személyiség, annak a többiekre nézve is rossz hatása van. Problémát okozhat, ha több ilyen játékosunk is van a csapatban. A többiek nem fogják tudni, kihez alkalmazkodjanak.
Lehetõleg egy játékosunk legyen, akinek és csak neki* a legmagasabb a vezetõi képessége és nagyon népszerû is a játékosok között.
*ha több mint egy rendelkezik magas vezetõi képességgel, és azonos az elfogadottságuk, akkor nem számít természetesen.
Különleges események
Extra lehetõségek játékos-pozíciókra vetítve
Csatárok |
különleges képességek |
jegyzetek |
Hosszú passz |
Kiszámíthatatlan + Átadás |
|
Labdaszerzés |
Kiszámíthatatlan + Gólszerzés |
|
Gyors megmozdulás |
Gyors |
hatástalan, ha a szembenálló védõ is Gyors és jó a Védekezés képessége |
Technikás Jól fejelõ ellen |
Technikás |
szembenálló védõ, vagy középpályás ellen, ha annak Jól fejelõ specialitása van |
Tapasztalat esemény |
|
|
Szélsõk |
|
|
Jó passz + Gólszerzés |
Szélsõ |
A passzt fogadónak jó a Gólszerzés képessége |
Jó passz + Jól fejelõ |
Szélsõ |
A passzt fogadónak van Jól fejelõ specialitása |
Gyors megmozdulás |
Gyors |
hatástalan, ha a szembenálló védõ is Gyors és jó a Védekezés képessége |
Technikás Jól fejelõ ellen |
Technikás |
szembenálló védõ, vagy középpályás ellen, ha annak Jól fejelõ specialitása van |
Tapasztalat esemény |
|
|
Belsõ Középpályások |
|
|
Nem várt megmozdulás |
Kiszámíthatatlan |
alacsony Védekezés képesség esetén |
Tapasztalatlanság esemény |
|
|
Védõk |
|
|
Nem várt Megmozdulás |
Kiszámíthatatlan |
alacsony Védekezés képesség esetén |
Fáradt Játékos |
alacsony Állóképesség |
szembenálló Támadónak magasabb az Állóképessége |
Tapasztalatlanság Esemény |
|
|
Minden Játékos |
|
|
Nem várt Megmozdulás |
Kiszámíthatatlan |
|
Bombagól |
Pontrúgás + Gólszerzés |
|
Szöglet / Jól fejelõ |
jó Pontrúgó + jó Gólszerzõ |
A gólszerzési esély függ mindkét csapatban lévõ Jól fejelõ specialitású játékosok számától (hasonlítsd össze)! |
Színmagyarázat: gólszerzési esély, ellenfélnek ad gólszerzési esélyt, Idõjárástól függõ |
||
Idõjárás esemény
Egy játékosra hatással lehet, ha Idõjárás esemény történik:
Így, ha megvan a lehetõséged, hogy olyan játékosok közül válassz, akiknek majdnem ugyanolyanok a képességeik, de különbözõek a specialitásaik, akkor vedd figyelembe a következõket:
Napsütés
+ Technikás játékosoknak javul a Gólszerzés és Játékszervezés képessége napsütésben
- Gyors játékosoknak romlik a Védekezés képessége napsütésben
- Erõteljes játékosok Gólszerzés képességet vesztenek napsütésben, és jobban elfáradnak napsütésben
Esõ
+ Erõteljes játékosoknak javul a Gólszerzés, Védekezés és Játékszervezés képessége esõs idõben
- Technikás játékosoknak romlik a Gólszerzés és a Játékszervezés képessége esõs idõben
- Gyors játékosok romlik Gólszerzés és a Védekezés képessége esõs idõben
Emlékezz, hogy az Erõteljes Játékosok Védekezés képessége kétszeresen számít mikor játéktördelést játszol!
Összezavarodás Események
Ezek az események a formáció tapasztalat skáláját használják(katasztrofálistól remekig) hogy megmutassák a csapat szervezettségi szintjének leesését, vagy javulását.
Formák
Minden játékosnak van egy rejtett forma-görbéje, amely lefelé, vagy felfelé mutat, de ezt a játékban sehol nem lehet látni, csak érzékelhetõ a játékos formájának, vagy értékének a változásából.
Minden edzésnapon (csütörtök 17:45) a csapatod harmada véletlenszerûen kiválasztásra kerül, nekik megváltozik a rejtett forma-görbéjük.
Ezután újabb harmad kerül kiválasztásra - ezek között az elõbb kiválasztottak is szerepelhetnek - akiknek megváltozik az aktuális formája.
Befolyásoló tényezõk
- nem számít, hogy egy játékos 1 vagy 2 meccsen játszott a héten
- ha egy játékos nem játszott az adott héten az negatív hatással lehet a formájára
- egy jó edzõ és a segédedzõk jobb formában tartják a csapatot
- egy olyan csapatnál, ahol az edzés intenzitás magas, jobb formák várhatók
- állóképesség edzés hatására a formák csökkennek
Generál edzés
Általában elmondható, hogy ez lelassítja a forma-esést, vagy gyorsítja a forma-növekedést a forma-görbére hatva.
Mennyire fontos egy játékos formája?
Ha megnézed a játékosok értékelését a képességeik és formájuk függvényében hamar rájössz a formák fontosságára.
Például egy jó védõ csapnivaló formában rosszabb teljesítményt nyújt, mint egy megfelelõ védõ jó formában.
bevétel a jegyekbõl és tapasztalatpontok
bajnoki
tapasztalatpont: 1x
a teljes bevétel a vendéglátóké
kupa
tapasztalatpont: 2x
2/3 bevétel a vendéglátóké, 1/3 a vendégeké
barátságos
tapasztalatpont: 0.1x belföldi, 0.2x külföldi barátságos meccsekre
a bevétel felezõdik
válogatott meccs
tapasztalatpont: 3x
Tapasztalat
A tapasztalt játékosok jobb teljesítményt nyújtanak, mint az azonos tudású tapasztalatlan társaik!
Felállások
4-4-2: az alapfelállás. erõs védelmet és középpályát ad. jó középpályásokkal érdemes játszani a labdabirtoklásért.
Támadó
3-5-2: erõs középpálya enyhe védelmi gyengülés árán
3-4-3: igen támadó felállás. itt is igaz: jó középpályások kellenek ahhoz, hogy legyen elegendõ helyzetünk.
4-3-3: nagyon gyenge középpálya ellen ajánlott. valószínûleg csak ellentámadásos taktikával jó.
2-5-3: átadás-edzésre egy gyenge támadású csapat ellen
Védekezõ
5-3-2: ellentámadásra lehet jó
4-5-1: védekezõ felállás erõs középpályával... kibekkelni egy ikszet.
5-4-1: döntetlent kicsikarni jó középpályával.
Edzés-elmaradás
Az edzés-elmaradás kockázata akkor merül fel, ha 4 középhátvéddel, vagy 4 belsõ középpályással, vagy 4 csatárral állsz ki.
formáció tapasztalat
a csapatod 'Edzés' lapján találhatod meg mennyi tapasztalatot szerzett a csapatod különbözõ formációkban. Ezen formációk közül játszatva egyet növelni fogja ennek a tapasztalatát, de csökkenti a többiét (csak egy kicsit). 3 jól kitapasztalt formáció között leszel képes váltogatni.
A tapasztalati szintre hatással van a játékosok eladása. De igazán rossz hatással az lesz rá, ha csak kereskedsz.
Egyéni utasítások
pozíció |
utasítás |
hatás |
fontos képességek |
Középhátvédek |
támadó |
erõsíti a középpályát gyengíti a középsõ védelmet |
+játékszervezés -védekezés |
szélre |
a hangsúlyt a szélsõ védelemre teszi és támadást gyengíti a középsõ védelmet |
+védekezés -védekezés |
|
Szélsõ hátvédek |
védekezõ |
erõsíti a szélsõ védelmet gyengíti a szélsõ támadásokat |
+védekezés -szélsõjáték |
támadó |
erõsíti a szélsõ támadásokat kicsit erõsíti a középpályát gyengíti a szélsõ védelmet |
+szélsõjáték +játékszervezés +erõnlét -védekezés |
|
közép felé |
a hangsúlyt a középsõ védelemre teszi gyengíti a szélsõ védelmet és támadásokat |
+védekezés -szélsõjáték -védekezés |
|
Szélsõk |
védekezõ |
erõsíti a szélsõ védelmet gyengíti a szélsõ támadásokat |
+védekezés -szélsõjáték |
támadó |
erõsíti a szélsõ támadásokat gyengíti a szélsõ védelmet |
+szélsõjáték |
|
közép felé |
erõsíti a középpályát |
+játékszervezés -szélsõjáték -védekezés |
|
Belsõ Középpályások |
védekezõ |
erõsíti a középsõ védelmet gyengíti a középsõ támadást |
+védekezés -átadás |
támadó |
erõsíti a középsõ támadásokat |
+átadás -védekezés |
|
szélre |
erõsíti a szélsõ támadásokat gyengíti a középpályát |
+szélsõjáték -játékszervezés |
|
Csatárok |
védekezõ |
erõsíti a középpályát gyengíti a támadásokat |
+játékszervezés -gólszerzés |
hozzáállás
Laza Játék - a csapat gyengébben fog teljesíteni, mint általában. a csapatszellem 2 szintet fog a meccs után ugrani.
A Szezon Meccse - a csapat jobban fog teljesíteni mint általában, a csapatszellem felezõdik a meccs után.
Taktikák
ellentámadás CA
Ha 0-0ra célzol. a helyzetek mennyisége lecsökken.
a helyzetek lecsökkentési képességét úgy kapod, hogy minden (igen, még a kapus is!) játékos védekezési képességét összeadod. Az erõteljes játékosok védekezési képességét kétszeresen kell venni. az állóképesség úgyszintén fontosabb (jó, ha kitûnõ vagy félelmetes). ide is természetesen beszámít a tapasztalat.
hátránya: játékosaid hamarabb kifáradnak.
alkalmas felállások: 5-4-1, 4-5-1
hazai pálya
Egy csapat jobban teljesít a saját stadionjában, mint idegenben. Ez csak akkor számít, ha meccs nem egy: derby (két ugyanabból a régióból származó csapat meccse)
Pszichológia
csapatszellem
A csapatszellem olyan, mint egy általános forma az egész csapatodra; ha alacsony, a csapatod a képességei alatt fog teljesíteni, ellenkezõleg pedig felette.
A jó csapatszellem-stratégia nagyon fontos ebben a játékban!
A csapatszellemre a következõ dolgok hatnak:
az edzõ vezetõképessége
a csapatvezetõ
a csapat önbizalma : a lezuhanó önbizalom lerántja egy kicsit a csapatszellemedet is
sportpszichológusok
eladások és vásárlások ugyancsak hathatnak a csapatszellemre :
ha rossz együttmûködõ-készségû játékost veszel, a csapatszellemed leeshet.
ha jó együttmûködõ-készségû játékost adsz el, a csapatszellemed ugyancsak leeshet.
Ha egy frissen felhozott ifit transzferlistára teszel a felhozástól számított 3 napon belül, akkor ennek nem lesz semmi hatása a csapatszellemre.
Játékos kirúgása nem hat a csapatszellemre.
Edzõ jó vezetõképességgel és egy népszerû csapatvezetõ a legjobb helyzet ezeket illetõen. Ez azt jelenti, hogy a TS-ed a LEGLASSABBAN fog csökkenni.
önbizalom
Az önbizalom nõ a nyert meccsekkel, és csökken vesztéskor. De légy óvatos, ha kiváló; és nyerõ szériában vagy, átfordulhat túlzott önbizalomba, s máris rosszabbul megy a meccs. Tartsd eszedben, hogy a sportpszichológusok emelik az önbizalmat és segítenek a csapatszellemed tovább magasan tartani. Viszont mérlegeld, hogy mindet kirúgod mikor már 'kiváló' szinten van.
MOTS - A szezon mérkõzése (match of the season)
Ha azt választod, hogy az adott mérkõzést a csapat MOTS taktikával játssza, a csapatod jobb teljesítményt nyújt, mivel a csapatszellem a mérkõzés közben magasabb lesz. A MOTS negatív hatása, hogy a mérkõzés után a csapatszellem értéke megfelezõdik. A csapatszellem újra megnövelhetõ, ha PIC taktikával játszol:
PIC - laza játék (play it cool)
Ha azt választod, hogy az adott mérkõzésen a csapatod PIC taktikával játsszon, a csapatod a normál teljesítmény alatt fog játszani, de a mérkõzés után a csapatszellem 2 szintet emelkedik.
A 'PIC' és 'MOTS' taktikáknak nincs hatásuk a barátságos meccsekre.
Stadion
ez kellene, hogy legyen a stadionod felosztása
63% állóhely
25% ülõhely
10% fedett ülõhely
2% VIP páholy
Nézõszám
a nézõszámot befolyásolhatja a csapatunk és ellenfelünk jelenlegi helyezése a bajnokságban, a nyerõszériánk, a szurkolóink hangulata, és természetesen az idõjárás is
A Hattrick szezon
Felhívjuk a figyelmedet, hogy a liga&kupa/barátságos összecsapások idõpontjai országonként különböznek, így az átlag lett számításba véve
liga és kupa hetek
egy hattrick hét a bajnoki összecsapással kezdõdik
1-13 hét |
szerdánként |
kupa vagy barátságos meccsek |
|
szombatonként |
bajnoki meccsek |
két szezon között:a 14.-ik és egyben utolsó bajnoki meccs után megkezdõdik az úgynevezett uborkaszezon, melynek programja:
14. hét |
szombat |
utolsó bajnoki meccs |
lehetõség a klub nevének megváltoztatására |
|
szerda |
barátságos meccs |
|
15. hét* |
szombat |
kvalifikációs meccs, a szezonvégi bónuszok megkapása |
lehetõség a klub nevének, régiójának megváltoztatására |
|
szerda |
barátságos meccs |
|
16. hét* |
szombat |
nincsenek meccsek |
|
|
hétfõ |
a játékosok fizetésének kiszámolása, sárga/piros lapok törlése |
|
|
szerda |
elsõ kupa vagy barátságos meccs |
|
1.hét |
új szezon |
||
*ezen a héten megemelheted az erõnlét edzés arányát és tarthatsz pl. pontrúgás vagy általános edzést, mert csak egy meccset játszol.
Egy bajnoki meccs és az azt követõ barátságos vagy kupameccs a fontos az edzéshez és a pénzügyekhez.
Fordulók
az elsõ barátságos/kupameccs és az elsõ bajnoki meccs az új szezonban tartozik az 1. fordulóhoz
az elsõ kupadöntõ és az utolsó bajnoki meccs a 14. fordulóban van
a második kupadöntõt és az osztályozókat a 15 fordulóban tartják
csak barátságos meccset játszhatsz a 16. fordulóban
minden pénteken: nemzeti válogatottak meccsei
mérkõzések
az elõzõ szezon végeredménye alapján
tehát: az elsõ a felsõbb osztályból kiesett csapat, az utolsók a feljutott csapatok
1. forduló: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8
2. forduló: 6-1, 8-3, 2-7, 4-5
3. forduló: 3-2, 5-8, 6-4, 7-1
4. forduló: 1-4, 8-6, 2-5, 7-3
5. forduló: 3-1, 5-7, 6-2, 4-8
6. forduló: 1-8, 3-5, 2-4, 7-6
7. forduló: 5-1, 6-3, 8-2, 4-7
8. forduló ugyanaz mint a 7. forduló, csak a helyszín változik
és így tovább...